Festivaalitutkija Maarit Kinnunen ennustaa ensi kesän kuumimmat festaritrendit. Niistä huolimatta onnistuneen festivaalin resepti on inhimillinen ja ajaton.

 

– Festareilla tuntemattomia moikataan, kaikille hymyillään, ollaan auttavaisia ja sosiaalisia. Sinne voi tulla vallan mainiosti yksinkin, sillä siellä on helppo tutustua uusiin ihmisiin.

Maarit Kinnusen kuvauksen tunnistaa moni festivaalikävijä. Talviunta nukkuneesta suomalaisesta kuoriutuu kesäfestarilla yhteisöllinen laumaeläin. Kinnusen mukaan festarialueella vallitsee aivan omanlaisensa tasa-arvoinen ilmapiiri, jossa erilaisuus nähdään hyvänä.

– Tämä on monille se todellinen syy, miksi festareilla käydään.

Kinnunen tekee parhaillaan väitöskirjaa Lapin yliopistossa festivaalikävijöiden elämyksistä. Tutkimus perustuu 17 kulttuurifestivaalin vierailijoiden näkemyksiin. Yleisön, esiintyjien, talkoolaisten, palveluntarjoajien ja järjestäjien muodostama yhteisö ja yhteisöllinen ilmapiiri ovat suuri osa elämystä. Yhteisöllisyys ei kuitenkaan ole vain passiivista yhdessäoloa, vaan festarivieras on samalla myös tapahtuman tekijä. Tätä kutsutaan kanssatuottajuudeksi.

– Monet festarikävijät aivan suotta vähättelevät omaa rooliaan festarin tuottamisessa.

Kävijät pukeutuvat runoksi vuoden 2016 Mitäksillä.

Kanssatuottajuus eli co-creation on nouseva trendi niin festaritutkimuksessa kuin -toteutuksessakin. Kinnusen mukaan kävijät ovat tärkeässä roolissa rakentamassa festivaalin tunnelmaa sosiaalisella käyttäytymisellä, positiivisella asenteella ja yhteisillä teoilla kuten tanssimalla yhdessä.

– Jos osallistaminen on vielä syvempää, kuten osallistumista esityksen tai taiteen tuottamiseen, ovat festarielämyksetkin entistä syvempiä ja mieleenpainuvampia.

Kanssatuottajuuden lisäksi Kinnusen tutkaan on osunut muitakin viime vuosien festaritrendejä. Hän on nähnyt pienfestivaalien suosion kasvun ja uskoo niiden edelleen jatkavan nousuaan. Myös monitaiteista ja innovatiivista ohjelmaa tarjotaan tulevaisuudessa yhä useammalla festivaalilla. Lisäksi palveluiden, erityisesti kulinarististen nautintojen, laatu paranee vuosi vuodelta. Festaritutkija uskoo, että parantuneet palvelut ovat syynä ikärakenteen laajenemiseen.

– Ihmiset eivät enää välttämättä luovu festareilla käymisestä, kun perhe ja työ alkavat viedä enemmän aikaa. Kiinnostava ilmiö on myös vanhempien palaaminen festareille siinä vaiheessa, kun lapset alkavat tulla toimeen omillaan.

Trendeistä huolimatta onnistuneen festivaalin ainekset ovat humaaneja ja kaikkiin aikakausiin sopivia.

– Yleisön positiivinen asenne ja hyvät teot tuntemattomia kohtaan. Järjestäjien luomat puitteet.

 

Kesän 2018 festaritrendit

Festaritutkijan valistuneet arvaukset

  1. Nähdään festareita, joilla on useita ruoka- ja juomapalvelujen tuottajia yhdellä yhtenäisellä anniskelualueella. Ensi kesänä voi ostaa alkuruoan yhdeltä toimijalta, pääruoan toiselta, juomat kolmannelta ja nauttia tämän kokonaisuuden samalla alueella. Uuden alkoholilain pitäisi mahdollistaa tällainen food court -tyyppinen toiminta.
  2. Festarit houkuttelevat entistä enemmän yleisöä, ja uusia kävijäennätyksiä nähdään todella paljon. Yhä useammat festarit myydään loppuun. Syynä tähän ovat parempi taloudellinen tilanne, hyvä ohjelmatarjonta ja paremmat palvelut.
  3. Ihan kamalan pitkän, kylmän ja lumisen talven jälkeen haluan uskoa, että kesä on superaurinkoinen ja lämmin. Ensi kesän trendejä ovat siis auringossa palanut nenänpää ja iloinen festari-ilme.

Väitöskirjatyönsä lisäksi Maarit Kinnunen on ollut alusta alkaen mukana valtakunnallisten Festivaali- ja Toimialabarometrien toteuttamisessa. Lisäksi hän on analysoinut festivaalien omia yleisökyselyitä ja kirjoittaa Festaritutkija funtsii -blogia.

 

Teksti Maiju Viitanen // ylempi kuva Juha Kurri Photogrphy // alempi kuva Tuukka Palonen